Saturday, 26 November 2011

.::Doa Akhir Tahun dan Awal Tahun Hijriah::.

بسم الله الرحمن الرحيم


Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar
atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.

Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata :
"Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku
 menggoda anak Adam pada setahun ini
 dan Allah binasakan
aku satu saat jua. Dengan sebab membaca
 doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun".

Berikut adalah Doa Akhir Tahun


Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram.
Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata:

"Telah amanlah anak Adam ini daripada 

godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan
dua Malaikat memeliharanya
daripada fitnah Syaitan".
Berikut adalah Doa Awal Tahun


Semoga ALLAH memelihara kita sepanjang
 tahun tahun baru ini dan mengampunkan segala 
dosa kita di sepanjang tahun lepas. 
Bersama tingkatkan amalan kita pada tahun ini 
dengan keazaman yang baru dengan menjadikan
 diri kita lebih baik dari tahun yang sebelumnya.
 Sebagaimana kalam Saidina Ali R.A : "Celakalah barangsiapa
 yang hari ini lebih teruk dari semalam, sia-sialah 
barangsiapa yang hari ini sama dengan semalam
 dan beruntunglah barangsiapa yang 
hari ini lebih baik dari semalam".
 Renung-renungkan dan selamat
 menyambut tahun baru ISLAM 1433 Hijriah.

Monday, 21 November 2011

menghalang drpd ujian besar ALLAH

·˙♥●•·˙**˙♥●•·˙*•·˙˙DUHAI SAHABAT ·˙♥●•·˙**˙♥●•·˙*•·˙˙*


Mari Kita Amalkan.
10 Surah dapat Menghalang daripada 10 ujian Besar Allah

1- SURAH AL-FATIHAH dapat memadam kemurkaan Allah SWT.
2- SURAH YAASIN dapat menghilangkan rasa dahaga atau kehausan pada hari Kiamat.
3- SURAH DUKHAN dapat membantu kita ketika menghadapi ujian Allah SWT pada hari kiamat.
4- SURAH AL-WAQIAH dapat melindungi kita daripada ditimpa kesusahan atau fakir.
5- SURAH AL-MULK dapat meringankan azab di dalam kubur.
6- SURAH AL-KAUTSAR dapat merelaikan segala perbalahan.
7- SURAH AL-KAFIRUN dapat menghalang kita daripada menjadi kafir ketika menghadapi kematian.
8- SURAH AL-IKHLAS dapat melindungi kita daripada menjadi golongan munafiq.
9- SURAH AL-FALAQ dapat menghapuskan perasaan hasad dengki.
10-SURAH AN-NAS dapat melindungi kita daripada ditimpa penyakit was-was

*SHARING is CARING ? ;)


·˙♥●•·˙**˙♥●•·˙*•·˙˙·˙♥●•·˙**˙♥●•·˙*•·˙˙·˙♥●•·˙**˙♥●•·˙*•·˙˙

Tuesday, 20 September 2011

~Saya ikut keputusan abah~

Assalammualaikum....



Rasa nyer msih x trlmbt agi nk ucap Selamat hari rayer yang ke xngt la da bpe belasss. ^_^....Hm,lam lan rye nie Alhamdulillah pat jgk rse frst gji wlau pun trning..Tp xsmpai 2 mgu da abis.haha..Mklum la rye..=) Ish,sbnr nyer entry tuk arinie bkn nk cter psal kje cz da bnti da pun.hihi...

Entry kli nie jst nk kngsi cter..Khmis ari2 ak bru anta ntis bnti kje ngn TM, knon nyer snin nie nk strt kje bru kt Shah alam, crah ckit khdupn cz kje ofce our sbtu ahad cti.hehe..Lau ikut TM gji msyuk la tp men shift..Adeh xthan  la nk bthan.huhu..Tuk hri trakhir sdih jgk nk tgl kn kwan2 yg baik yg msih kje ngn TM,wlaupun kje bru sblan.hehe..Ptg 2 smngt da kmas brg2 cz nk alik kg n nk pndah umah akak kt shah alam, tp kki lak wat xpsal2 jd bgkak cz kca da 2mggu duk kat lam.huk3..Smbil duk tgu abg dtg nk bwak g klnik dpat stu pggal dr dak umah mse kt poly dlu..

Angkt je call die trus tnyer "ika,ko da cek da???..." yg ak nie blur tba2 cek,mne la ak thu cek ape kn.hehe..rpe nyer cek rslt ryuan bg upu..Hmm,msa 2 mla la xsng dduk bla dgr lak kwan2 pun de sorg je yg pat..Lam hti rsah + tkut ggah jgk nk cek..Tnet lak wat hal, ble g tgk kt lam blik ptut la cble xsmbung ngn modem..Hish,nie la ak lau klam kbut sme mnda wat xtntu arah..

Bla da pat cek,alhamdulillah tcpai jgk hsrt nk msuk u..Tp rzki mmg kne duk bpsah ngn mak ayh dr poly pai msuk u...Hm,bla da tgk u mne xpsal2 kuar air mta...Alahai air mta mdah nyer ko nk kuar kn..=(


Mcm dak2 kn prgai.huhu..





Pas da thu trus call abh tnyer cmner, mla2 abh pun diam xthu nk ckp apa..Mak plak ckp trplng la pd awak nk bljar..Da 3 hri bru abh brsuara, "G la lau nk bljr..Kt mna2 pun sme,cme pndai2 bwak dri duk kt sna.." Mak ah da bg,tp msalh nyer skrg ak lak,bntu + tkut..Yla,ak xpnh agi nek blon,mne xtkut nyer..0_0 Lst nyer smlm ak ikut jgk kptsan abah pg je tp jnji ak pd abh lau xleh bwak ak akan blik.hehe..Sib baik abah pham n abh pun ok..Smlam shrian stle kn sgla ursan, ALHAMDULILLAH sume da stle tgl nk cop n grak g arie snin nie..Hope sme ok..(^_^)

Okey la sudah mau tutup cerita...Tme ksih tuk yg sdi mmbca..As salam...

Sunday, 28 August 2011

Lebaran yg di nnti..(^_^)


Sebening air wudhu,
sesuci Al-Quran
semerdu alunan zikir,
seindah solat 5 waktu,
setenang hati yg tiada rasa benci dan dendam,
jika tangan xsempat berjabat,
jika wajah xsempat bertatap,
bukalah pintu kemaafan,
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR BATIN.....


hehe..mukadimah cz smpna hri rya nie.huhu..Tp rye thun nie xsnok la cz umah snyi xde glak ktwa ank sdra..Duit rye pun xleh nk pat bnyk cz kkak2 xde blik..=( Yg tggl sume yg bjang2 lom bkhwin..Hm,smpna hari lbran yg bkl mnjlng nie sy nk mntak maaf kt sume kwan yg mne de trslh n trksar bhsa hraf dimaafi..Rye nie jumput la dtg umah ea..(^_^) Yg lom blik kg lg hti2 djln rye...



Sunday, 31 July 2011

Bulan yg dnnti kn...(^_^)

Assalamualaikum.
Bulan Ramadhan Al Mubarak yang sedang kita berpuasa ini adalah bulan yang penuh dengan banyak keberkatan di dalamnya. Banyak kelebihan yang terdapat dalam bulan yang mulia ini. Di sini saya ingin berkongsikan dengan anda di antara beberapa kelebihan yang terdapat pada bulan Ramadhan ini berbanding dengan bulan-bulan islam yang lain.
1) Bulan Ramadhan adalah bulan keampunan. Di dalam bulan ini segala dosa akan diampunkan oleh Allah jika kita banyak berdoa dan memohon ampun kepadaNya. Setiap dari kita yang bernama manusia sudah tentu tidak terlepas dari melakukan dosa-dosa semasa hidup di dunia ini. Ambillah keberkatan yang ada pada bulan ini dan ikhlas memohon kepadaNya supaya dosa-dosa yang telah dilakukan akan diampunkan.
2) Bulan yang ada padanya Lailatul Qadar. Lailatul Qadar adalah malam yang lebih baik dari 1000 bulan. Malam yang  paling baik ini dikurniakan kepada umat islam untuk mendapatkan keampunan dari Allah dan mendapatkan pahala melalui amalan yang dilakukan pada malam tersebut. Segala amalan yang dilakukan pada malam ini akan digandakan pahala amalannya.
3) Bulan yang padanya permulaan penurunan Al Quran. Al Quran kitab suci agama islam yang menjadi mukjizat sehingga ke hari kiamat. Al Quran adalah pembimbing kepada umat islam agar tidak tersesat dalam hidup mereka selagi mereka terus berpegang kepada kitab suci ini. Pada bulan Ramadhan ini kita sangat-sangat digalakkan untuk memperbanyakkan bacaan Al Quran untuk mendapat ganjaran pahala yang besar.
4) Bulan pintu syurga dibuka dan pintu neraka ditutup. Pinta syurga akan dibuka seluas-luasnya dan pintu neraka akan ditutup serapat-rapatnya. Ianya adalah sebagai tanda kemuliaan bulan Ramadhan yang penuh dengan keberkatan. Syurga adalah tempat yang di idam-idamkan oleh semua orang pada hari akhirat nanti.
5) Bulan tiada syaitan yang bermaharajalela. Pada bulan yang mulia ini syaitan-syaitan akan dibelenggu. Tiada lagi makhluk yang bernama syaitan yang akan menghasut manusia ke arah kemungkaran. Tapi manusia masih mempunyai nafsu untuk dihalang agar dijauhkan dari melakukan kemungkaran.
6) Bulan pahala amalan dilipat gandakan. Segala amalan kebaikan pada bulan ini akan digandakan amalan kebaikan tersebut. Pada bulan ini kita sangat-sangat digalakkan memperbanyakkan amalan sunat seperti sedekah, selawat, berzikir, membaca Al Quran dan banyak lagi amalan-amalan lain. InsyaAllah segala amalan yang kita lakukan akan dilipat gandakan oleh Allah.
7) Bulan yang agung dalam islam. Bulan Ramadhan adalah bulan yang paling mulia berbanding bulan-bulan islam yang lain. Ini kerana pada bulan ini banyak keberkatan dan rahmat Allah yang dikurniakan kepada hamba-hambanya.
Semoga dengan kelebihan yang terdapat pada bulan Ramadhan yang mulia ini akan membuatkan kita semakin kuat untuk melakukan ibadah kepada Allah. Semakin banyak amalan yang dilakukan mudah-mudahan akan memberi semakin banyak pahala kepada kita. InsyaAllah.

Sunday, 19 June 2011

segala nya dari mu abah...

Salam..

Sempena hri bpa nie nk ucap kn selamat hari bapa utk sume yg bglar bpa n bkl mnjd bpa..Trtma skli wat abh yg trsyg da byk brssah pyah tuk mbsr kn sy slma nie..i luve u so much abh..


mum kfc smpna hri bpa heee...

my luv mum n dad..epy fther day..=)

jeng2..nk jgk intrfrme ngn abh.huhu..(^_^)






Sunday, 12 June 2011

Mari kita tengok ape ayat yang keluar dari tarikh lahir korang...(^_^)

Mari kita tengok ape ayat yang keluar dari tarikh lahir korang

1-Ambil ayat dari bulan korang lahir:
January--------aku sepak
February-------aku lompat atas
March-----------aku karate
April-------------aku cium
May--------- ----aku terajang
June-------------aku peluk
July--------------aku buat sardin dengan
August-----------aku makan dengan
September------aku menari dengan
October----------aku menyanyi dengan
November-------aku jelir lidah kat
December-------aku lari keliling

2-Ambil ayat dari hari lahir korang
1------- burung hantu
2------- makluk asing
3--------public phone
4------- basikal aku
5------- lelaki salji
6------- gangster kampung
7--------mobile telefon aku
8--------hantu jepon
9--------kawan baik nenek aku
10-------kawan lembu aku
11-------cikgu lama aku
12-------kerbau ayah kawan aku
13-------ahli bomba
14-------lembu mak aku
15-------kambing ayah aku
16-------kapak mak aku
17-------lesung batu
18-------pedang aku
19------ lelaki lembut
20-------tikus adik aku
21------ ninja
22-------Chuck Norris
23-------mee kari adik aku
24-------kambing aku
25-------pemain bola sepak
26-------buaya
27-------ayam serama
28-------ipod aku
29-------kucing engkau
30-------kutu rayau
31-------hantu jepun

3-Ambil ayat dari hujung tahun korang di lahirkan
1--------- di dalam kereta aku
2 ---------di atas katil engkau
3 ---------di dalam jamban
4 ---------di bawah katil
5 ---------di atas motosikal
6 ---------di bawah jambatan
7 ---------di atas bumbung rumah
8----------masa makan atas meja
9 -------- semasa jalan2 cari kucing adik aku
0 -------- di dalam bilik tokwan

4-Ambil ayat dari color yang korang suka:
putih---------sebab aku suka macam tu
hitam--------sebab aku memang degil
Pink----------sebab aku memang terer
merah-------sebab ade suara yang bagitau aku
biru----------sebab aku seksi dan aku boleh buat
 hijau---------sebab aku betul2 serius nak lakukan
Purple-------sebab ada orang suruh
kelabu-------sebab aku tak boleh control diri aku
kuning-------sebab ade orang ofer aku 10 rm
Orange------sebab aku pikir aku bijak
cokelat------sebab aku memang boleh buat
lain2---------sebab diri aku seorang ninja!

(korang sambungkan jd ayat puaka),, muehehee.. just suke2 k..

Tuesday, 7 June 2011

Sedih...T_T

Salam..

Pekabor korg sume chat ke?...hm,kli nie xthu nk updte pe cz prsaan cdey..Mcm2 yg dpk kn..Keadaan fmly n so on..Ngt kn mnde lme x brulng da....Tp...Len yg djgka len yg tjd..Hm,pe pun tjd cik kura-kura kne kuat,jgn tllu ikut kn prsaan...think +ve always...

No idea,bad mod...that all 4 today..T_T..

Saturday, 28 May 2011

Yang mana lebih baik??...

Salam...

Hai,kwan2..Ujung2 mggu cmni pkbor sume chat x?..Hm,da lme xupdte blog..So mlm nie cik kura-kura sje nk tnyer pndpat kwan2 yg mne lbih baik??...Bagi korg la kn,mne lbih baik :

✿First mndiam kn dri...

✿Second berterus terang...

Xdela,just nk tnyer..cth nyer yg diam nie,mcm die de mslh kte xthu,tp nk bad mod kt kte..Msalah nyer kte xthu slh kte ke slh org len..Ble tnyer xnk cter,tp ngn kte nk bad mod jer..Hadui pyah kn lau org cmni..Kcian la kn kt org yg xslh pun jd srba slah..T_T

...kita plak yg stres duk pk slh kte ke??...

Hm,yg kedua lak jenis ske berterus terang...Nie pun mslah jugak..Yela kn,kdg2 klau org tlbih btrus trg nie,kte gak skit ati..hehe..Cz die sngt2 jjur,kdg2 kte jd xslse plak,yla mne thu mmg btul slh kte ke.kui3x..Tp klau bkn slh kte plak,mula la kte plak yg nk angin je cz kte xbuat kn..haha..Mnusia2...Mcm2 rgam mnsia nie kn..Trmsuk la cik kura-kura jgk..=p

...Da mmg kte xbuat,mmg la kte mrah kn...hehe..

So antra dua nie la kn korg rse mne stu yg korg lbih rela la sng kta kn.hehe..Korg jgn slh pham plak,rela 2 mksd nyer bsbr ngn sfat die yg lbih ska diam n wat kte trtnya2 kte de wat slh ke??..or sfat die yg stright jjur btrus trng ngn apa mslah trsbut..Hm,bg cik kura-kura dua2 xbaek.hehe..Tp 2 la just nk tnyer pndpat korg..Leh la kte kongsi brsma..=)

..Tp jgn la dsbab kn psal 2 kte bgduh n xbtgur..

..ape pun tjd kte msti hepy no sad k..=)


p/s: Just nk nyer pndpat xde kaitan dgn spe2 tau..(^_^)

Tuesday, 24 May 2011

Assalamualaikum.....

الْأَكْرَمُ
"Bacalah! Demi Tuhanmu Yang Maha Mulia"

Salam, tuk sume kwan2 yg sdi mbca blog nie..Hm,mlm nie cik kura-kura nk kngsi ckit ilmu mngenai hari kiamat..Bila bca2 td nauzubillah da bnyk tnda2 kcil yg tjd skrg..Hrap2 pas bce tnda2 nie sme2 kte dpat mnfaat kn nyer mne yg baik n mne yg bruk leh kte jd kn pngjran..

✿Tanda-tanda kecil kiamat :

Didapati kini bahawa seluruh tanda-tanda kecil telah muncul dan terbukti seperti yang dinyatakan dalam hadis. Kebanyakan hadis-hadis ini dapat ditemukan di dalam Sahih MuslimSahih Bukhari dan Riwayat Tarmizi.
  • Penaklukan Baitulmuqaddis
Dari Auf b. Malik r.a., katanya, "Rasulullah s. a. w. telah bersabda:"Aku menghitung enam perkara menjelang hari kiamat." Baginda menyebutkan salah satu di antaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis." - Sahih Bukhari
  • Zina bermaharajalela
"Dan tinggallah manusia-manusia yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang." - Sahih Muslim
  • Pemimpin yang terdiri dari orang yang jahil dan fasik
  • Bermaharajalela alat muzik
Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka."Ada yang bertanya kepada Rasulullah; "Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?" Baginda menjawab; "Apabila telah bermaharajalela bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi-penyanyi wanita" - Ibnu Majah
  • Menghias masjid dan membanggakannya
Di antara tanda-tanda telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegah-megahan dalam mendirikan masjid" - Riwayat Nasai.
  • Munculnya kekejian, memutuskan kerabat dan hubungan dengan tetangga tidak baik
Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan dan perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim dan sikap yang buruk dalam tetangga." - Riwayat Ahmad dan Hakim
  • Ramai orang menuntut ilmu kerana pangkat dan kedudukan
  • Ramai orang soleh meninggal dunia
Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang-orang yang baik dan ahli agama dimuka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang-orang yang hina dan buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran - Riwayat Ahmad
  • Orang hina mendapat kedudukan terhormat
Di antara tanda-tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka' bin Luka'(orang yang bodoh dan hina). Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh dua orang mulia" - Riwayat Thabrani
  • Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja
"Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja." - Riwayat Ahmad
  • Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang
Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a.
"Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah akan muncul pakaian-pakaian wanita dan apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang."
  • Bulan sabit kelihatan besar
Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah menggelembung (membesarnya) bulan sabit." - Riwayat Thabrani
  • Banyak dusta dan tidak tepat dalam menyampaikan berita
Pada akhir zaman akan muncul pembohong-pembohong besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh bapa-bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu dan memfitnahmu" - Sahih Muslim
  • Banyak saksi palsu dan menyimpan kesaksian yang benar
Sesungguhnya sebelum datangnya hari kiamat akan banyak kesaksian palsu dan disembunyikan kesaksian yang benar" - Riwayat Ahmad
  • Negara Arab menjadi padang rumput dan sungai
Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput dan sungai-sungai." - Sahih Muslim
  • Banyaknya sifat bohong dan ia menjadi perkata biasa
  • Jarak-jarak antara pasar menjadi dekat (menunjukkan banyaknya kegiatan perdagangan)
Banyaknya sifat bohong, pendeknya waktu, dekatnya jarak-jarak antara pasar-pasar." - Riwayat Bukhari
  • Manusia mewarnai rambut di kepalanya dengan warna hitam supaya kelihatan muda
Pada akhir zaman akan muncul suatu kaum yang mencelupi rambut mereka dengan warna hitam seperti 'bulu merpati' yang mereka itu tidak akan mencium bau syurga." - Sahih Abu Daud & Nasai
  • Kekayaan umum dikuasai segelintir orang tanpa kebenaran dan tanpa rasa takut, termasuk rasuah dan mengambil harta secara tersembunyi.
  • Akan terdapat banya pengkritik, pembawa-cerita, penikam-belakang dan pengejek dalam masyarakat.
  • Orang akan mendirikan hubungan dengan orang tak dikenali dan memutuskan hubungan dengan yang rapat dan disayangi.
  • Orang akan melakukan homoseksual.
  • Akan terdapat ramai anak luar nikah.
  • Berkurangnya sifat amanah
  • Terasa berat untuk menjalankan syariah (zakat dijadikan hutang)
  • Lelaki mentaati isterinya tetapi menderhakai ibunya
  • Lelaki berkasar dengan bapanya tetapi beramah dengan rakannya
  • Suara manusia meninggi (menjerit dan berteriak) di masjid-masjid
  • Pemimpin suatu kaum adalah keji dan pemimpin suatu suku adalah fasik
  • Lelaki dihormati bukan kerana budi dan kebaikan tetapi kerana takut akan kejahatannya
Dari Ali dan Abu Hurairah r.a.: "Apabila harta rampasan perang (milik umum) dikuasai segelintir orang sahaja, barang amanah menjadi rampasan, harta zakat menjadi hutang, seorang lelaki mentaati isterinya dan menderhakai ibunya, berbuat baik kepada temannya dan berbuat kasar kepada bapanya, suara-suara tinggi di masjid-masjid, yang menjadi pemimpin suatu kaum (bangsa) adalah orang yang hina (berkelakuan/bersifat keji) di antara mereka dan orang yang menjadi ketua suatu suku (kabilah) adalah orang fasik di antara mereka, seorang lelaki dihormati kerana takut jahatnya, arak biasa diminum, sutera biasa dipakai (oleh lelaki), munculnyapenyanyi perempuan dan alat-alat muzik, orang yang di kalangan umat terkemudian akan melaknat (mengutuk) umat terdahulu, maka ketika itu hendaklah mereka menunggu kedatangan angin merah atau pembalikan bumi atau keburukan bentuk-bentuk atau tanda-tanda yang beriringan seperti tali yang putus maka jatuhlah biji secara berterusan". - Riwayat Tarmizi
  • Anggota polis semakin ramai yang menunjukkan semakin banyak kerosakan
  • Mendahulukan lelaki menjadi imam bukan kerana ilmu tetapi kerana suara...
  • Penjualan jawatan atau kepemimpinan (politik wang)
  • Memandang rendah kepada darah
Rasulullah bersabda: "Bersegeralah untuk melakukan amal soleh apabila telah muncul enam perkara: perlantikan pemimpin yang boodoh, ramainya bilangan anggota polis, penjualan kepemimpinan, tiada penghargaan terhadap darah, pemutusan silaturrahim, orang mabuk menjadikan al-Quran sebagai alat nyanyi yang mereka mendahulukan seseorang antara mereka menjadi imam agar dapat menyanyikannya walaupun orang tersebut paling sedikit ilmunya." - Sahih Riwayat Tabrani & Ahmad
  • Seorang isteri bekerja dalam satu syarikat dengan suaminya. (Malah isteri berpangkat lebih besar)
Dari riwayat Ibnu Masud: "Di pintu gerbang (dekatnya) hari kiamat: Salam hanya kepada orang yang khusus (sudah dikenalinya), tersebar dan berkembangnya perdagangan sehingga seorang isteri membantu suaminya berdagang" - Sahih Lighairihi Riwayat Ahmad
  • Munculnya gaya hidup mewah dan manja di kalangan umat Islam
Apabila umatku berjalan dengan sombong dan yang melayan mereka adalah putera-puteri raja, putera-puteri Parsi dan Rom, maka orang yang paling buruk akan berkuasa terhadap orang yang paling baik (pilihannya)." - Riwayat Tarmizi, Sahih Abdullah ibnu Umar r.a.
  • Orang fasik dimuliakan sedangkan orang mulia dan terhormat direndahkan
Sungguh hebat dia, sunggu jarang orang seperti dia dan sungguh pintar dia sedangkan di dalamnya tidak ada iman sedikitpun" - Riwayat Bukhari, Muslim, Ahmad, Tarmizi, Ibnu Majah
  • Banyak orang berharap untuk mati kerana banyaknya kekacauan ataupun kesengsaraan
"Tidak akan berlaku kiamat sehingga apabila seorang lelaki melalui sebuah kubur maka ia akan berkata: 'Aduhai seandainya aku juga berada ditempatnya.'" - Riwayat Bukhari dan Muslim
  • Banyaknya berlaku huru-hara yang menyebarkan kejahatan
  • Banyaknya berlaku pergaduhan dan pembunuhan
"Kiamat tidak akan berlaku kecuali apabila ilmu telah diangkat, banyaknya berlaku gempa bumi, timbulnya huru-hara dan banyak pergaduhan iaitu pembunuhan - Sahih Bukhari
  • Munculnya mati mendadak atau mati secara tiba-tiba
  • Masjid dijadikan jalan iaitu seseorang muslim melalui masjid tanpa melakukan solat
Masjid dijadikan sebagai jalan-jalan dan timbulnya mati mendadak" - Hasan At-Tayalisy.
✿Tanda-tanda besar kiamat


  • Hijaunya bumi arafah.
  • Lahirnya ramai anak anak zina dari perkahwinan tidak sah atau perceraian tidak diluluskan mahkamah.
  • Keluar sejenis binatang dari perut bumi yang digelar Dabbatul Ardhi.
  • Keluar asap tebal dibumi hijaz.
  • Munculnya nabi palsu yang ke 40.
  • Diangkat al-Quran dan Ilmu addin dari manusia.
  • Berlaku perang besar dikawasan kaukasus
  • Runtuhnya Ka'abah diserang oleh orang habshah
  • 3 kali gempa bumi
  • Keluarnya suku Yakjuj dan Makjuj.
  • Bermulalah kekuasaan Dajjal.
  • Munculnya Imam Mahdi.
  • Turunnya Nabi Isa a.s.dan azannya mematikan yakjuj makjuj.
  • Matahari terbit dari ufuk barat.
  • Terdengar tiupan sangkakala pertama

p/s : Tuhan maha pengampuan lagi maha mengasihani..Insyallah...