Saturday, 28 May 2011

Yang mana lebih baik??...

Salam...

Hai,kwan2..Ujung2 mggu cmni pkbor sume chat x?..Hm,da lme xupdte blog..So mlm nie cik kura-kura sje nk tnyer pndpat kwan2 yg mne lbih baik??...Bagi korg la kn,mne lbih baik :

✿First mndiam kn dri...

✿Second berterus terang...

Xdela,just nk tnyer..cth nyer yg diam nie,mcm die de mslh kte xthu,tp nk bad mod kt kte..Msalah nyer kte xthu slh kte ke slh org len..Ble tnyer xnk cter,tp ngn kte nk bad mod jer..Hadui pyah kn lau org cmni..Kcian la kn kt org yg xslh pun jd srba slah..T_T

...kita plak yg stres duk pk slh kte ke??...

Hm,yg kedua lak jenis ske berterus terang...Nie pun mslah jugak..Yela kn,kdg2 klau org tlbih btrus trg nie,kte gak skit ati..hehe..Cz die sngt2 jjur,kdg2 kte jd xslse plak,yla mne thu mmg btul slh kte ke.kui3x..Tp klau bkn slh kte plak,mula la kte plak yg nk angin je cz kte xbuat kn..haha..Mnusia2...Mcm2 rgam mnsia nie kn..Trmsuk la cik kura-kura jgk..=p

...Da mmg kte xbuat,mmg la kte mrah kn...hehe..

So antra dua nie la kn korg rse mne stu yg korg lbih rela la sng kta kn.hehe..Korg jgn slh pham plak,rela 2 mksd nyer bsbr ngn sfat die yg lbih ska diam n wat kte trtnya2 kte de wat slh ke??..or sfat die yg stright jjur btrus trng ngn apa mslah trsbut..Hm,bg cik kura-kura dua2 xbaek.hehe..Tp 2 la just nk tnyer pndpat korg..Leh la kte kongsi brsma..=)

..Tp jgn la dsbab kn psal 2 kte bgduh n xbtgur..

..ape pun tjd kte msti hepy no sad k..=)


p/s: Just nk nyer pndpat xde kaitan dgn spe2 tau..(^_^)

Tuesday, 24 May 2011

Assalamualaikum.....

الْأَكْرَمُ
"Bacalah! Demi Tuhanmu Yang Maha Mulia"

Salam, tuk sume kwan2 yg sdi mbca blog nie..Hm,mlm nie cik kura-kura nk kngsi ckit ilmu mngenai hari kiamat..Bila bca2 td nauzubillah da bnyk tnda2 kcil yg tjd skrg..Hrap2 pas bce tnda2 nie sme2 kte dpat mnfaat kn nyer mne yg baik n mne yg bruk leh kte jd kn pngjran..

✿Tanda-tanda kecil kiamat :

Didapati kini bahawa seluruh tanda-tanda kecil telah muncul dan terbukti seperti yang dinyatakan dalam hadis. Kebanyakan hadis-hadis ini dapat ditemukan di dalam Sahih MuslimSahih Bukhari dan Riwayat Tarmizi.
  • Penaklukan Baitulmuqaddis
Dari Auf b. Malik r.a., katanya, "Rasulullah s. a. w. telah bersabda:"Aku menghitung enam perkara menjelang hari kiamat." Baginda menyebutkan salah satu di antaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis." - Sahih Bukhari
  • Zina bermaharajalela
"Dan tinggallah manusia-manusia yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang." - Sahih Muslim
  • Pemimpin yang terdiri dari orang yang jahil dan fasik
  • Bermaharajalela alat muzik
Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka."Ada yang bertanya kepada Rasulullah; "Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?" Baginda menjawab; "Apabila telah bermaharajalela bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi-penyanyi wanita" - Ibnu Majah
  • Menghias masjid dan membanggakannya
Di antara tanda-tanda telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegah-megahan dalam mendirikan masjid" - Riwayat Nasai.
  • Munculnya kekejian, memutuskan kerabat dan hubungan dengan tetangga tidak baik
Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan dan perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim dan sikap yang buruk dalam tetangga." - Riwayat Ahmad dan Hakim
  • Ramai orang menuntut ilmu kerana pangkat dan kedudukan
  • Ramai orang soleh meninggal dunia
Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang-orang yang baik dan ahli agama dimuka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang-orang yang hina dan buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran - Riwayat Ahmad
  • Orang hina mendapat kedudukan terhormat
Di antara tanda-tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka' bin Luka'(orang yang bodoh dan hina). Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh dua orang mulia" - Riwayat Thabrani
  • Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja
"Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja." - Riwayat Ahmad
  • Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang
Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a.
"Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah akan muncul pakaian-pakaian wanita dan apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang."
  • Bulan sabit kelihatan besar
Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah menggelembung (membesarnya) bulan sabit." - Riwayat Thabrani
  • Banyak dusta dan tidak tepat dalam menyampaikan berita
Pada akhir zaman akan muncul pembohong-pembohong besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh bapa-bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu dan memfitnahmu" - Sahih Muslim
  • Banyak saksi palsu dan menyimpan kesaksian yang benar
Sesungguhnya sebelum datangnya hari kiamat akan banyak kesaksian palsu dan disembunyikan kesaksian yang benar" - Riwayat Ahmad
  • Negara Arab menjadi padang rumput dan sungai
Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput dan sungai-sungai." - Sahih Muslim
  • Banyaknya sifat bohong dan ia menjadi perkata biasa
  • Jarak-jarak antara pasar menjadi dekat (menunjukkan banyaknya kegiatan perdagangan)
Banyaknya sifat bohong, pendeknya waktu, dekatnya jarak-jarak antara pasar-pasar." - Riwayat Bukhari
  • Manusia mewarnai rambut di kepalanya dengan warna hitam supaya kelihatan muda
Pada akhir zaman akan muncul suatu kaum yang mencelupi rambut mereka dengan warna hitam seperti 'bulu merpati' yang mereka itu tidak akan mencium bau syurga." - Sahih Abu Daud & Nasai
  • Kekayaan umum dikuasai segelintir orang tanpa kebenaran dan tanpa rasa takut, termasuk rasuah dan mengambil harta secara tersembunyi.
  • Akan terdapat banya pengkritik, pembawa-cerita, penikam-belakang dan pengejek dalam masyarakat.
  • Orang akan mendirikan hubungan dengan orang tak dikenali dan memutuskan hubungan dengan yang rapat dan disayangi.
  • Orang akan melakukan homoseksual.
  • Akan terdapat ramai anak luar nikah.
  • Berkurangnya sifat amanah
  • Terasa berat untuk menjalankan syariah (zakat dijadikan hutang)
  • Lelaki mentaati isterinya tetapi menderhakai ibunya
  • Lelaki berkasar dengan bapanya tetapi beramah dengan rakannya
  • Suara manusia meninggi (menjerit dan berteriak) di masjid-masjid
  • Pemimpin suatu kaum adalah keji dan pemimpin suatu suku adalah fasik
  • Lelaki dihormati bukan kerana budi dan kebaikan tetapi kerana takut akan kejahatannya
Dari Ali dan Abu Hurairah r.a.: "Apabila harta rampasan perang (milik umum) dikuasai segelintir orang sahaja, barang amanah menjadi rampasan, harta zakat menjadi hutang, seorang lelaki mentaati isterinya dan menderhakai ibunya, berbuat baik kepada temannya dan berbuat kasar kepada bapanya, suara-suara tinggi di masjid-masjid, yang menjadi pemimpin suatu kaum (bangsa) adalah orang yang hina (berkelakuan/bersifat keji) di antara mereka dan orang yang menjadi ketua suatu suku (kabilah) adalah orang fasik di antara mereka, seorang lelaki dihormati kerana takut jahatnya, arak biasa diminum, sutera biasa dipakai (oleh lelaki), munculnyapenyanyi perempuan dan alat-alat muzik, orang yang di kalangan umat terkemudian akan melaknat (mengutuk) umat terdahulu, maka ketika itu hendaklah mereka menunggu kedatangan angin merah atau pembalikan bumi atau keburukan bentuk-bentuk atau tanda-tanda yang beriringan seperti tali yang putus maka jatuhlah biji secara berterusan". - Riwayat Tarmizi
  • Anggota polis semakin ramai yang menunjukkan semakin banyak kerosakan
  • Mendahulukan lelaki menjadi imam bukan kerana ilmu tetapi kerana suara...
  • Penjualan jawatan atau kepemimpinan (politik wang)
  • Memandang rendah kepada darah
Rasulullah bersabda: "Bersegeralah untuk melakukan amal soleh apabila telah muncul enam perkara: perlantikan pemimpin yang boodoh, ramainya bilangan anggota polis, penjualan kepemimpinan, tiada penghargaan terhadap darah, pemutusan silaturrahim, orang mabuk menjadikan al-Quran sebagai alat nyanyi yang mereka mendahulukan seseorang antara mereka menjadi imam agar dapat menyanyikannya walaupun orang tersebut paling sedikit ilmunya." - Sahih Riwayat Tabrani & Ahmad
  • Seorang isteri bekerja dalam satu syarikat dengan suaminya. (Malah isteri berpangkat lebih besar)
Dari riwayat Ibnu Masud: "Di pintu gerbang (dekatnya) hari kiamat: Salam hanya kepada orang yang khusus (sudah dikenalinya), tersebar dan berkembangnya perdagangan sehingga seorang isteri membantu suaminya berdagang" - Sahih Lighairihi Riwayat Ahmad
  • Munculnya gaya hidup mewah dan manja di kalangan umat Islam
Apabila umatku berjalan dengan sombong dan yang melayan mereka adalah putera-puteri raja, putera-puteri Parsi dan Rom, maka orang yang paling buruk akan berkuasa terhadap orang yang paling baik (pilihannya)." - Riwayat Tarmizi, Sahih Abdullah ibnu Umar r.a.
  • Orang fasik dimuliakan sedangkan orang mulia dan terhormat direndahkan
Sungguh hebat dia, sunggu jarang orang seperti dia dan sungguh pintar dia sedangkan di dalamnya tidak ada iman sedikitpun" - Riwayat Bukhari, Muslim, Ahmad, Tarmizi, Ibnu Majah
  • Banyak orang berharap untuk mati kerana banyaknya kekacauan ataupun kesengsaraan
"Tidak akan berlaku kiamat sehingga apabila seorang lelaki melalui sebuah kubur maka ia akan berkata: 'Aduhai seandainya aku juga berada ditempatnya.'" - Riwayat Bukhari dan Muslim
  • Banyaknya berlaku huru-hara yang menyebarkan kejahatan
  • Banyaknya berlaku pergaduhan dan pembunuhan
"Kiamat tidak akan berlaku kecuali apabila ilmu telah diangkat, banyaknya berlaku gempa bumi, timbulnya huru-hara dan banyak pergaduhan iaitu pembunuhan - Sahih Bukhari
  • Munculnya mati mendadak atau mati secara tiba-tiba
  • Masjid dijadikan jalan iaitu seseorang muslim melalui masjid tanpa melakukan solat
Masjid dijadikan sebagai jalan-jalan dan timbulnya mati mendadak" - Hasan At-Tayalisy.
✿Tanda-tanda besar kiamat


  • Hijaunya bumi arafah.
  • Lahirnya ramai anak anak zina dari perkahwinan tidak sah atau perceraian tidak diluluskan mahkamah.
  • Keluar sejenis binatang dari perut bumi yang digelar Dabbatul Ardhi.
  • Keluar asap tebal dibumi hijaz.
  • Munculnya nabi palsu yang ke 40.
  • Diangkat al-Quran dan Ilmu addin dari manusia.
  • Berlaku perang besar dikawasan kaukasus
  • Runtuhnya Ka'abah diserang oleh orang habshah
  • 3 kali gempa bumi
  • Keluarnya suku Yakjuj dan Makjuj.
  • Bermulalah kekuasaan Dajjal.
  • Munculnya Imam Mahdi.
  • Turunnya Nabi Isa a.s.dan azannya mematikan yakjuj makjuj.
  • Matahari terbit dari ufuk barat.
  • Terdengar tiupan sangkakala pertama

p/s : Tuhan maha pengampuan lagi maha mengasihani..Insyallah...

Sunday, 15 May 2011

Heppy teacher's day....

Salam...

Hm,arinie pg2 agi da dkjut kn ngn khdran wrden lki dtg ke blik..Hish,da la ngh lna dbuai mmpi leh plak dgr sore lki..Mhu x trcbut jntung nie,lgi2 dgr sore grau lki..Sib baik la tdo lam brpkain span..Hm,yg plik nyer die leh dtg nk tnyer psal knci blik..Haiyaa,xde mse len ke nk dtg..Da la nk dtg x bgthu lak 2..Hish,sbor jela..

Ops,slah cter la..Sbnr nyer tjuk arinie nk wish heppy teacher's day..Hm,bla tba hri gru nie bnyk la cter nyer..De yg klkor,de yg cdih n pe2 lg la..Hm,tba2 trngt plak mse dlu2 zman sek tdka..Lau nk thu sy nie mmg pnkut nk g sek..Nk kta ckgu grng 2 xjgk,tp xthu la npe..Asal ibu grak nk bngun pg suh g sek msti ngis x nk g sek..Tiap2 hri lak 2 cmtu..Truk kn.hihi..

Smpai la stu hru nie abh mmg da xthan sngt ngn prgai sy,abah bleh kta ape tau..."Ha,bngun cpat..Jgn nk ngda2 mls nk g sek..Awak nk abh rendam dlam kolah ke nk pg sek.." Ha,mse 2 xyah ckp la,mmg btmbh kuat la sy nie mngis..Tp dlam msa yg sma,ibu jgk bgus tiap2 hri anta n tgu sy smpai abis sek.hehe..Bleh kta sume ckgu la da pnt nk pjuk prgai sy nie,tp de sorg ckgu nie bjya jgk pjuk hti kcik nie..Yela,mse kcik2 dlu,bg la umpan ckit msti cair nyer..Ckgu 2 umpan pe tau.."Xbaik tau kmu wat ibu kmu cm2,cian ibu kmu kne tgu kmu tiap2 hri..xpe mcm nie kte suh ibu kmu blik dlu,anti sy bli kn kmu hdiah ank ptung bsar nk x..Lau ibu kmu de kt cni xleh la sy nk bg kmu ptung bsr 2..Ckgu jnji akn bg hdiah tp kmu pun msti jnji ngn ckgu jgk tau.." Hm,mse kcik2 dlu lau sbut org nk bg hdiah lpe la sgla2 nyer..Lpas pd 2 ibu pun xprlu tman kn sy ke sek lg..Tp wlau pe pun sy syukur sgt dpat abah n ibu mcm nie,lau abh xwat cmtu sy xkn bjya mjejak kn kki kt cni..Dan xlpe jgk pd ckgu 2 nme die Cikgu Leha thanz coz bjya mddik sy mnjd seorg yg kuat..=)

...yg kt tgh 2 la ckgu leha,tp nie pic class len..pic class sy xde.huk2..

Td 2 cter zman sek tdka..Nie nk cter psal zman sek ren..Mlu pun de cz mse nek drjah stu prgai lme sy mnjd smla..Yela,ckgu leha da xde,so xmaw la p sek.hihi..Tp yg xleh bla nyer bg alasan kt abh ape tau "Ala,org duk class xpndai..Cmner org nk jd pndai..Xnk la g sek,faezah 2 pat duk class pndai..Mlu la org,xnk g sek cmni.." hm,truk kn sy.hehe..Lau nk thu faezah 2 mmg mber sy dr kcik lg..Mse 2 tgk mber msuk class pndai mne than,kte pun nk jgk.huhu..

Xpsal2 abh g sek jmpe ngn ckgu nie..smta2 nk mntak tkar kn sy msuk stu clas ngn mber sy 2..Ckgu 2 pun bg la cz mse 2 ckgu 2 de fair ngn kkak sy.hihi..Yela,mse sy sek 2 kkak sy jd ckgu sndrn kt ctu..Cz 2 la rse nek lmak je.hihi..Anyway thanz tuk ckgu Zamzuri cz bnyk tlng sy mse sek dlu n mnddik sy mnjd insan yg brjya..

Hm,de stu agi cter nie mse sy sek agma..Tgh smngt nk brsek de ke ptut ckgu 2 cri psal die cnteng mka sy ngn pen wrna mrah..Pdhal mse 2 xde wat slh ape pun..ckgu 2 bleh kta pe tau "Awak jgn nk pdam ea yg sy cnteng nie..Biar je mcm 2.."Ish2,smpai ati ckgu 2 kn..Ustzah lak 2..Smpai skrg xthu pe mtif die wat cm2 sbnyr nyer..Tp xpla cz cntnggn 2 mmbuat sy brjya..huhu..

Bnyk agi nk cter sbnrnye..Ape pun pnglman yg dbri oleh gru bnyk mngjar sy untk mjd seorg yg brjya..Akhir skli SELAMAT HARI GURU utuk sume gru2 yg tlh mnddik sy mnjdi pljr yg cmrlng..Jsa mu akn ku kng hgga akhir hyat ku..(✿◠‿◠✿)

             


Saturday, 14 May 2011

Melayan perasaan....

Salam..

Hmm,sbnr nyer mlm minggu camni bsan xthu nk watpe..Tgn nie ttba je gtal trsa nk menaip.hehe..So lyan kn jela..huhu..


Erm,kdg2 ble tme snyi mcm nie la mla prsaan mcm2 mncul kn..Mla la rndu nk blik kg..
Agi2 duk kt hstel plak,dak2 luar pun rmai yg blik kg..Hm,tgugat jgk dibuat nyer...
Tpi....
Klau la kg sy dkt,da lme da chow dlu..=) 
Lau ikut hti mmg nk blik...tp pk 2 3x baek sy smpan tuk blik ujung bln nie.hihi..
Bkn kdkut,tp nk mympan tuk smpnan akan dtg...(^_^)